سخنرانی جناب آقای دکتر عبدالحمید طالبی در مراسم افتتاحیه همایش
07 آذر 1402
سخنرانی جناب آقای دکتر عبدالحمید طالبی در مراسم افتتاحیه همایش

در ادامه فایل تصویری و متن کامل سخنرانی جناب آقای دکتر عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی الهیات زیارت که در تاریخ 24 آبان 1402 در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار گردید تقدیم می گردد.

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

از مهم‌ترین اهداف ابلاغی تولیت معزز آستان قدس رضوی فراهم آوردن امکان زیارت مطلوب و برخورداری مخاطبان از منابع و محصولات غنی و روزآمد علمی و فرهنگی و هنری در موضوع امامت و زیارت و نهادینه شدن فرهنگ زیارت با معرفت یا زیارت متعالی است.

زیارت عزیمت (ظاهری یا باطنی) به اماکن مذهبی که از سوی پیروان یک دین برای به پا داشتن آیین یا فریضه‌ای دینی انجام می‌گیرد و در بیشتر ادیان جهان وجود دارد و از جمله مهم‌ترین اعمال عبادی، ارزشی و معنوی و با آداب رسوم خاص است.

زیارت اصطلاحی دینی است و مفهوم آن، همواره بار دینی و مذهبی داشته با قصد آیین گذار همراه بوده است.

زیارت از نمادهای جامعه‌شناختی ملموس و آشکار دین‌باوری و هویت دینی هر جامعه به حساب می‌آید و از آنجا که جزء مناسک جمعی هر فرهنگی محسوب می‌شود، ریشه‌ای دینی دارد.

قدمت آیین زیارت شاید به قدمت تاریخ بشریت است، چنانکه در اسطوره‌ها نیز  زیارت مکان‌های مقدس یا افراد بزرگ دیده می‌شود.

بنابراین زیارت در اصطلاح دینی حضور در مکانی قدسی یا بر سر تربت شخصیتی مقدس است که آن حضور یا انجام مناسک سبب تعالی روحی و معنوی برای زیارت کننده است و بهترین و مؤثرترین راه قرب به حضرت حق و کسب معرفت الله، زیارت است، زیرا معرفت ذوات مقدس معصومین علیهم‌السلام مقدمه معرفت پروردگار و توسل به ایشان بهترین طریق بهره‌مندی از لطف و عنایت خداوند باری‌تعالی است.

مضامین درج شده در عبارات زیارات وارد، سرشار از معرفت آموزی‌های استوار و اسرار عالم معناست که با بر زبان آوردن آن عبارت، تقویت ایمان، تجدید عهد عبودیت، تحکیم تقوا، کسب مقامات معنوی و فضایل انسانی و دیگر مراتب والای سلوک و تقرب الهی و سیر در صراط مستقیم به فراخور معرفت و شایستگی شخص زیارت کننده بر حسب میزان خلوص او حاصل می‌گردد و او را به کمال فیض می‌رساند.

زیارت تنها حضور زائر در جوار مزور نیست، زیارت این نیست که تنها زائر مهمان مزور باشد، بلکه زیارت آن است که مزور هم میهمان زائر باشد.

پس ما که به زیارت بزرگان دینی خود می‌رویم باید خود را بیازماییم که آیا در حوزه جانمان راهنمایی‌های آنان زنده شده است یا نه؟

چرا که به همان اندازه که رهنمودهای آن‌ها در دلمان زنده می‌شود، زیارت ما مقبول است و این همان زیارت متعالی و با معرفت است که در مسیر لقاء الله است.

مقدم اساتید و محققان محترم را به حریم علمی عالم آل محمد (ص) گرامی داشته و از زحمات ارزشمند استاد فرهیخته جناب آقای دکتر قراملکی ریاست محترم بنیاد پژوهش‌های اسلامی و برادر گرانقدرم جناب آقای دکتر رضا اکبری دبیر محترم علمی همایش، انجمن علمی فلسفه دین ایران دکتر سعیدی مهر، محققان و اساتید، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی که در برگزاری همایش الهیات زیارت نقش مؤثری داشتند تقدیر و تشکر دارم.

و امید دارم این حرکت علمی ارزشمند در ارتقاء اثربخشی فرآیند زیارت، معرفت افزایی زائران، گسترش و تثبیت آثار زیارت و نهادینه شدن فرهنگ زیارت متعالی مؤثر واقع گردد.